כיצד להתמודד עם מזג אוויר קר בגיל המבוגר

החורף הישראלי, למעט בשנים מסוימות, אינו נחשב לקשה יתר על המידה. אלא שישנה אוכלוסייה עבורה כל ירידה בטמפרטורות עלולה להיות משמעותית: זוהי, כמובן, אוכלוסיית המבוגרים, אשר פגיעה במיוחד למזג אוויר מסוג זה. כיצד הנמנים עליה יוכלו לעבור את החורף הקרב מבלי שבריאותם תיפגע?

על הסכנות שבקור

הסיבה העיקרית בגינה מזג אוויר קר מסוכן עבור קשישים נוגעת, בעיקרו של דבר, לקושי שלהם לווסת את הטמפרטורה של הגוף שלהם. זאת מכיוון שהמנגנונים בגוף שאחראיים על התחושה, התגובה או הטמפרטורה מגיבים אצלם באופן פחות טוב. הדבר מביא לכך שקשה לגופם להתחמם – הן באמצעות פעולות בסיסיות של כיווץ שרירים, ואפילו כאשר הם עוטים על עצמם בגדים חמים.

איך זה משפיע? פשוט מאד. העובדות מראות כי הקשישים נוטים הרבה יותר לסבול ממחלות שונות המאפיינות את חודשי החורף, בין אם דלקות ריאות, שפעות, מחלות בדרכי הנשימה העליונות או כל דבר אחר. היות והמערכת החיסונית שלהם גם כך חלשה, בשלב זה של חייהם, פוטנציאל הנזק עצום.

יש להוסיף נקודה בעייתית נוספת, והיא שקשישים לא בהכרח מצליחים להבחין בהבדלים שונים בטמפרטורה. הם עלולים לצאת מהבית בלבוש שאינו מספק, מה שעלול להביא למצב קיצוני של היפותרמיה, כלומר, ירידה משמעותית בטמפרטורה של הגוף, עד למצבי חירום.

אז מה ניתן לעשות?

החדשות הטובות הן שבאמצעות מספר פעולות פשוטות, החורפים של הקשישים יכולים להיות נעימים הרבה יותר. אלו הם כמה מהדגשים העיקריים של משרד הבריאות ביחס לסוגיה (להרחבה, ראו כאן):

פתרונות בתוך הבית:

  • מיזוג אוויר/חימום - נדרש שהטמפרטורה בחדרי הבית תהיה בין 20 ל-24 מעלות צלזיוס, בין אם באמצעות מזגן, מחמם או כל דבר אחר. כשמשתמשים בתנור, חשוב לוודא את הבטיחות שלו, ולהימנע בכל מקרה מתנורי נפט, הכוללים בתוכם סכנות רבות, דוגמת חנק או שריפה.
    • אוורור – חשוב לאוורר את חדרי המגורים.
      • *לחות – חיוני שהאוויר בחדרים יהיה לח. ניתן להשתמש, לצורך זה, במפזר אדים.
      • *שינה – חשוב להשתמש בשמיכה מחממת בלילות, כמו גם בסדיני פלנל. הביגוד, מטבע הדברים, חייב להיות מחמם אף הוא.
      • *שטיחון לניגוב – סכנת ההחלקות קיימת בקרב קשישים, בעיקר בתקופת החורף. כדי למנוע זאת, רצוי למקם שטיחים לניגוב הרגליים או הנעליים, בין השאר בכניסה לבית.

פתרונות מחוץ לבית:

  • לבוש - חשוב להתלבש בבגדים כמה שיותר חמים, עם יותר משכבה אחת, וזאת בהתאם לתחזיות מזג האוויר. הלבוש החם חיוני בעיקר בשעות הבוקר, בהן הגוף טרם נכנס לפעילות מלאה.
    • כובע וכפפות – נדרש שכל יציאה החוצה תכלול אותם.
      • *יציאה מהבית – מומלץ מאד להקפיד שכן לצאת החוצה מפעם לפעם, ולו כדי לנשום אוויר צח ולהפעיל את הגוף. ההמלצות בתנועה תקפות גם לגבי שהות בתוך הבית.

אוכל ושתיה:

  • שתיה - אין לתת למזג האוויר הקר להטעות: גם בחורף, קשישים צריכים לשתות שמונה כוסות מים לפחות מדי יום. רצוי להימנע ממשקאות המכילים קפאין או אלכוהול.
    • ארוחות – חשוב שהארוחות של הקשיש יהיו קלות ככל האפשר: רצוי חמש או שש ארוחות קטנות מדי יום, ולא מספר קטן יותר של ארוחות כבדות.
      • *שתיה ואוכל חמים – מסייעים, כמובן, להעלות את טמפרטורת הגוף. תה נחשב למומלץ מאד.

התנהלות בטוחה כמצילת חיים

תפקיד משמעותי בבריאותם של הקשישים צריכים לקחת על עצמם בני המשפחה שלהם. כאשר הקשישים גרים לבד, מומלץ מאד לבקר אצלם לפחות פעם אחת ביום. כמו כן, יש לוודא כי פרטי הקשיש המעודכנים נמצאים אצל שירותי הרווחה באזור בו הוא מתגורר.

ישנם מספר תסמינים המעידים על ירידה משמעותית של חום הגוף של הקשיש: בין השאר, הכחלה של קצות האצבעות או השפתיים, בלבול, דיבור לא ברור, ירידה בעירנות ועוד. היות ואלה עלולים להעיד על פגיעה מהותית בתפקודן של מערכות גוף חיוניות של האדם המבוגר, אין להשתהות – הזמנת עזרה ראשונה חייבת להיעשות בהקדם האפשרי. עד שהסיוע יגיע, חשוב לחמם את הקשיש, ולהימנע מטלטולו.

חיפוש מגורים למבוגרים לפי רשתות מובילות
נוה עמית
עד 120
בית בלב
משען
בית בכפר
חיפוש בית אבות עם ברבן

הבהרה

אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.

בחזרה לחלק העליון