התמודדות עם אוסטיאופורוזיס ובריחת סידן

פירוש המילה אוסטיאופורוזיס הוא 'עצם עם חורים' - וזוהי, בשלוש מילים, משמעותה של הבעיה כולה. אוסטיאופורוזיס היא מחלה בה העצם מחלשת משמעותית, מה שעשוי לגרום לשברים תכופים ולבעיות כלליות בשלד וביציבה. ברבים מהמקרים, מחלה זו מופיעה אצל אנשים מבוגרים, למרות שהיא בהחלט יכולה לתקוף גם בגיל צעיר יותר.

בניית עצמות: ה'מירוץ' של הגוף נגד עצמו

אחד המאפיינים הבולטים והידועים ביותר ברפואה בנושא העצמות והשלד הוא, שהגוף בונה ומפרק את העצמות ללא הפסקה. זהו חלק מהתהליך שמבטיח את התחדשות העצמות כל העת, מה שמביא ל'ריענון' שלהן ולחיזוקן המתמיד.

הבעיה מתחילה כאשר קצב הפירוק עולה על קצב הבנייה - וזהו מצב אשר מתרחש לרוב בגיל מבוגר. למעשה, בסביבות גיל 30 הגוף מגיע לשיאו מבחינת מצב העצמות ומאותו רגע, הוא מתחיל אט אט לסבול מירידה מתמדת בחוזק העצמות. לוקחות כמובן שנים רבות עד שהתהליך הזה הופך למשמעותי ולבעיה רפואית של ממש.

בקרב נשים, עניין זה מתבטא עוד יותר בסביבות גיל המעבר והפסקת הווסת. בתקופה זו, הגוף מפסיק לייצר את הורמון האסטרוגן, אשר תפקידו בגוף האישה הוא גם להגן על העצמות. בהתאם, נשים רבות מעל גיל 50 (למעשה, הסטטיסטיקה מצביעה על כל אישה שנייה) סובלות מבעיה של דלדול העצם ואוסטיאופורוזיס.

שלא תבינו לא נכון: גם גברים סובלים בגיל זה מבעיה בחוזק העצמות. אמנם לרוב מדובר בבעיה פחות חמורה, אך היא תופיע גם אצל גברים רבים בגיל השלישי. וזה מצריך התמודדות והיערכות מראש.

מה בין אוסטיאופורוזיס לבריחת סידן?

לכאורה, הקשר בין שתי התופעות הללו חזק מאוד ויש רבים אשר מחשיבים בטעות את האוסטיאופורוזיס כבריחת סידן. לא כך בפועל: לבניית העצם תורמים כמה גורמים, כאשר אחד מהם הוא הסידן. ולכן, בריחת סידן היא לא אוסטיאופורוזיס, אלא אחד הגורמים שעשויים לגרום לכך.

מלבד הסידן, גם צריכת ויטמין D ורמתו בגוף תשפיע על מצב העצמות. גם פעילות גופנית סדירה תסייע בהתמודדות עם המחלה - משום שחיזוק השרירים יאפשר למנוע נפילות לא טובות או חבלות, שהן הגורם העיקרי לשברים חוזרים בקרב בני גיל הזהב.

אם כן, פתירת בעיית בריחת הסידן היא רק חלק מהתמונה. אם אדם רוצה להיאבק ולהתמודד כמו שצריך עם אוסטיאופורוזיס, עליו לבצע כמה וכמה פעולות שיסייעו לו בכך. בכל מקרה, בהחלט ניתן להתמודד עם המצב ולשלוט בו.

כיצד מתמודדים עם אוסטיאופורוזיס בגיל הזהב?

אלו כמה מהפעולות שיסייעו לאדם המבוגר להיערך כמו שצריך למלחמה בנטייתו של הגוף לדלדול עצמות בגיל הזהב (את חלקן ציינו זה מכבר):

קלציצ'ו 3D פורטה

  • צריכת סידן בכמות גדולה (יש הממליצים על כמות של 2,000 מ"ג ביום) באמצעות נטילת תרופות או תוספי תזונה
  • מילוי מאגרי הוןיטמין D בגוף (בעיקר על ידי חשיפה מבוקרת לשמש, אך גם בעזרת אוכל עשיר בויטמין)
  • פעילות גופנית שתסייע בחיזוק השרירים והגוף כולו

מלבד אלו, חשוב מאוד שהאדם המבוגר וקרוביו יתאימו את סביבתו למצב הקיים. כלומר: יש לוודא כי אותו אדם חי בסביבה נוחה, ללא מכשולים בעייתיים ובתוספת מכשירי עזר שיבטיחו לו יציבות. לדוגמא: יש לדאוג שבמקלחת יותקנו תומכנים או שיוצב בה כיסא, כדי למנוע מקרי החלקה בזמן הרחצה, שעלולים לקרות לא אחת בגיל זה.

חיפוש מגורים למבוגרים לפי רשתות מובילות
נוה עמית
עד 120
בית בלב
משען
בית בכפר
חיפוש בית אבות עם ברבן

הבהרה

אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.