דרכים לשמירה על הזיכרון בגיל הזהב

ההזדקנות כוללת בתוכה אינספור תהליכים, במרכזם של רבים מהם פגיעה ביכולות גופניות ומנטליות שונות בגוף. עבור לא מעט קשישים, גיל זה מלווה גם בבעיות בזיכרון, אשר מקשות על ההתנהלות ומביאות למבוכה רבה: אלה נובעות מירידה "טבעית" בתפקוד המוח, אך גם ממחלות דוגמת דמנציה או אלצהיימר.

הגם שפשוט מאד להרים ידיים ולהאשים את תלאות הגיל, המציאות מראה שניתן לשמור על הזיכרון בגיל הזהב, ואף לשפר אותו במידה ניכרת. מהן הדרכים הידועות כיום?

ויטמינים ותוספי תזונה

לא צריך להיות מומחה גריאטרי כדי לעמוד על חשיבותה של תזונה תקינה עבור בני גיל הזהב. אם נכנסים מעט לעובי הקורה, ניתן למצוא ויטמינים שונים אשר מקושרים, באופן ספציפי, ליכולת הזיכרון של האדם. כאשר הקשיש סובל מחוסרים בהם, עלולה יכולת זו להיפגע באופן מוחלט.

הויטמינים המרכזיים, בהקשר הזה, הם הויטמינים B1 ו-B2. ניתן למצוא אותם במזונות דוגמת כבד בשר, חלב, אורז מלא, קטניות, אגוזים ובוטנים, אך גם בצורה של תוספי תזונה, הנמכרים ללא מרשם: כאשר מתברר בבדיקות כי מחסור בהם גורם לבעיה בזיכרון, מומלץ לקחת אותם, תחת פיקוחו של הרופא.

גם אומגה 3, שניתן למצוא בדגים, מסייע לזיכרון, וזאת מכיוון שהוא שומר על מעטפת התאים שבמוח. ההערכות הרפואיות כיום הן שבכוחם של יין אדום ומשקאות קפאין לשפר את הזיכרון גם כן.

"ספא למוח": יש דבר כזה

כיום, ניתן למצוא תוכניות אימונים לכל דבר לשמירה על הזיכרון ושיפורו, כשהשיטה המרכזית היא "ספא למוח" (BrainSpa). שיטה זו, שזכתה להצלחה עצומה בארצות הברית והגיעה לישראל לא מכבר, מבוססת על שימוש בתוכנות מחשב, סדנאות אינטרקציה, הפעלות קוגנטיביות, ייעוץ תזונתי ועוד.

אל הסדנאות הקורסים האלה מופנים הסובלים מבעיות זיכרון, על ידי גופים דוגמת קופות החולים או ארגוני עובדים, בתנאי שגילם גדול מ-50. עקב העובדה שהתכניות פועלות לשיפור יכולת שליפת הזיכרון ואחסונו, כמו גם בעיות קשב וריכוז, הן נחשבות ליעילות עבור רבים.

משחקים ותוכנות

עם התפתחות הטכנולוגיה, התפתחו גם לא מעט תוכנות, משחקים ואפליקציות שהתכלית שלהם היא אחת: לאמן את המוח, ובכך לשפר את מיומנות הזיכרון שלו. בין השאר, מדובר כאן על תוכנות MindFIt, הכוללת בתוכה שלל משחקים ומשימות לשיפור יכולות קוגנטיביות שונות, לרבות הזיכרון. תוכנת Sharper Memory, הפועלת על בסיס דומה, עובדת על זיכרון שמיעתי, חזותי, זכירת שמות ועוד.

השימוש בתוכנות, על מנת שיהיה מועיל, צריך להתבצע לאורך זמן: לפחות שעה ביום במשך מספר שבועות. כמובן שנדרשים כישורי הפעלת מחשב בסיסיים.

פנאי ופעילות גופנית

קשישים צלולים, השומרים על מוחם פעיל, נוטים לסבול פחות מבעיות זיכרון. לכן, חשוב שינצלו כל סיבה להפעלת המוח שלהם: משחקי מחשבה, תשבצים, ספרים או אפילו פאזלים יכולים לחולל תמורות חיוביות עבור הקשיש. כשהוא מבצע את אלה במוסדות דוגמת בתי אבות או דיור מוגן, בקרבת בני גילו, הוא זוכה גם לפעילות חברתית מהשורה הראשונה.

מעבר לכך, אין ספק כי הקפדה על פעילות גופנית, על אף הקשיים שבכך, מומלצת לכל קשיש באשר הוא. מחקרים שנערכו לאחרונה הצביעו על קשר שבין פעילות גופנית לבין יכולת אחסון מידע במוח, ושליפתו ממנו בעת הצורך. עקב העובדה שפעילות גופנית משפרת את זרימת הדם וממלאת את הגוף באנרגיה, גם באזור המוח, עולה יתרון נוסף שלה.

חיפוש מגורים למבוגרים לפי רשתות מובילות
נוה עמית
עד 120
בית בלב
משען
בית בכפר
חיפוש בית אבות עם ברבן

הבהרה

אנו משתדלים מאד לשמור על המידע באתר מעודכן עד כמה שניתן, אך יתכן כי יופיע מידע שגוי באתר. על הקורא לפנות אל האתרים של החברות עצמן בכדי לקבל את המידע המעודכן ביותר אודותיהן. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.